مجله اینترنتی سازدهنی
Hohner harmonicas - سازدهنی هونر
Suzuki harmonicas - سازدهنی سوزوکی
Hering harmonicas - سازدهنی هرینگ
Lee Oskar harmonicas - سازدهنی لی اسکار
گفت و گو با دنیس گروئنلینگ (Dennis Gruenling)
DennisGruenling

دنیس گروئنلینگ (Dennis Gruenling) در دنیای موسیقی بلوز از بسیاری جهات شناخته شده است . اگر از شنوندگان رادیوهای مخصوص موسیقی بلوز باشید می دانید که او هر هفته مجری یک برنامه در رادیوی WFDU است . اگر نوازنده سازدهنی و علاقه مند به میکروفون های مخصوص آن هستید ، او یکی از فروشندگان میکروفون های قدیمی و عتیقه (Vintage Mics) است . اگر جزو مشتاقان یاد گرفتن سازدهنی هستید ، او یک مدرس سازدهنی است که هم در نیوجرزی (محل اقامتش) و هم در کارگاه های آموزشی مختلفی در آمریکا و سایر نقاط جهان تدریس می کند . اما اولین و مهمترین دلیل شهرت دنیس گروئنلینگ مهارت و تبحر وی در نوازندگی سازدهنی است که با تلفیق کردن میراث به جا مانده از بزرگان سازدهنی سبک Blues و زیبایی های موجود در آثار نوازندگان بزرگ ساکسفون سبک Jazz (مانند Lester Young ) به سبک مدرن و منحصر به فردی رسیده است .

او به همراه گروه خود با نام The Jump Time اجراهای متعددی در سرتاسر آمریکا ،از سواحل شرقی نیویورک تا کرانه های غربی سان فرانسیسکو داشته است و همچنین از افتخارهمراهی با چهره های برجسته و قدیمی موسیقی بلوز مانند B.B. King ، Snooky Pryor ، Pinetop Perkins ، Little Sammy Davis ، Homesick James ، John Mayall ، David Honeyboy Edwards و Jimmy Dawkins در دوران فعالیت حرفه ایش برخوردار بوده است . ضمن این که با نوازندگانی از نسل بعدی مانند Rod Piazza ، Rick Estrin ، Steve Guyger ، Mark Hummel و Kim Wilson (خواننده و نوازنده سازدهنی در گروه The Fabulous Thunderbirds ) نیز همکاری داشته است .

گفت و گویی که در این جا می خوانید برگردان فارسی مصاحبه ای است که توسط مجله اینترنتی Harmonica Sessions با وی انجام شده و در سال 2006 منتشر شده است .

- با نگاهی به وب سایت شما مشخص می شود که آدم خیلی پرکاری هستید ؛ برنامه رادیویی اجرا می کنید ، میکروفون های سفارشی می سازید و کلاس های آموزشی دارید . کی فرصت می کنید بخوابید؟!

- (با خنده) خواب کجا بود؟

- جوابم را گرفتم . کمی به گذشته برگردیم ، چه چیزی شما را تشویق کرد به طرف سازدهنی بروید و نواختن آن را شروع کنید؟

- یکی از دوستان خانوادگی بسیار خوب ما که خودش سازدهنی ، گیتار و بانجو می نواخت ، یک بار یک سازدهنی به من هدیه داد . من همیشه به موسیقی علاقه داشتم و چون در یادگرفتن گیتار و قبل ترش در نواختن ترومپت موفق نبودم ، تصمیم گرفتم سازدهنی را امتحان کنم . صدایش باحال بود . اولش قضیه را خیلی جدی نگرفتم ، اما بعد با خودم گفتم چرا که نه!

- این قضیه در زمان نوجوانی شما بود؟

- فکر کنم 18 یا 19 سالم بود . و در حقیقت اولین مواجهه من با موسیقی بلوز واقعی هم در همان زمان بود . چون همان فردی که سازدهنی را به من هدیه داده بود ، در همان وقت یک آلبوم بلوز هم سفارش داده بود . من هم که به تازگی صاحب یک سازدهنی شده بودم دلم می خواست آن البوم را مرتبا گوش کنم (می خندد) . و خلاصه قضیه این جوری بود .

- تا قبل از آن به چه نوع موسیقی علاقه داشتید و گوش می کردید؟

- بیشتر موسیقی راک . هر چیزی از موسیقی هارد راک یا راک اند رول دهه 80 که به دستم می رسید . یادم هست وقتی پسر جوانی بودم به موسیقی Big Band و Swing و این طور چیزها علاقه داشتم . البته دور و بر ما این سبک موسیقی ها زیاد نبود و من واقعا شناخت زیادی راجع به آن نداشتم .

- من قصد داشتم از شما راجع به موسیقی Swing و Big Band سوال کنم چون CD هایی که با گروهتان به نام Jump Time ضبط کرده اید بی شک یادآور نوازندگانی چون Louis Jordan و موسیقی Swing است . آیا شما قبل از این که اولین سازدهنیتان را هدیه بگیرید تحت تاثیر این نوع موسیقی بودید؟

- بله . یادم هست وقتی که کوچک بودم نام Benny Goodman (ملقب به سلطان سوئینگ) و کارهایش را شنیده بودم و به آنها علاقه داشتم . به نظرم موسیقی باحالی بود . دقیقا نمی توانم بگویم با کدام آهنگ یا آلبوم خاص شروع شد اما یادم هست که آن وقت ها این طور چیزها را گوش می دادم . حتما در خانواده مان شخصی بوده که این نوع موسیقی را دوست داشته است . دور و بر پدرم همیشه پر از موسیقی Country بود (علاقه مندان به این نوع موسیقی می توانند به این وبلاگ فارسی زبان مراجعه نمایند) . او از طرفداران بزرگ این موسیقی بود . و من هم به آن علاقه داشتم . موسیقی همیشه حضور داشت . اما وقتی موسیقی بلوز را شنیدم دیوانه اش شدم .

- کی وارد یک گروه موسیقی شدید؟

- خوب ، فکر کنم یک سال و نیم بعد از این که نواختن سازدهنی را شروع کردم . با یکی از گروه های محلی و در یکی از کلوب های محلی (خنده) . اما به هر حال برای من تجربه خوبی بود . یادم هست که هنوز به سن قانونی برای وارد شدن به کلوب ها نرسیده بودم (این سن در برخی ایالت ها 21 سال تمام است - م. ) اما در آنها مشغول نواختن بودم (خنده) که خیلی باحال بود . نمی خواهم بگویم آن وقت ها نوازنده خوبی بودم اما فعالیتی که در آن زمان داشتم در همین حد بود . دیگر به مدرسه نرفتم و تمام علاقه ام را صرف اجرای موسیقی می کردم . در آن مقطع تنها کارم همین بود .

- ظاهرا آن مقطع جزیی از دوران تمرین و تجربه اندوزی شما بوده است . و به نظر می رسد که این رویه ای مشترک در بین بسیاری از افرادی باشد که من با آنها صحبت کرده ام . زمانی فرا می رسد که آنها دائما گوش می دهند و می نوازند و برعکس ، می نوازند و گوش می دهند و آن قدر به این کار ادامه می دهند تا به بخشی از وجودشان تبدیل شود .

- بله . دقیقا . این شروع آن مرحله بود . ولی مرحله گذار و پیشرفت بزرگ من یکی دو سال بعد پیش آمد ؛ زمانی که با روش Tongue Block آشنا شدم و با جدیت مشغول مطالعه سبک نوازندگی تمام آن نوازندگان بزرگ و قدیمی شدم .

- آیا کسی شما را با روش Tongue Blocking آشنا کرد یا خودتان وقتی که قصد نواختن چیزهایی را که در صفحه ها و نوارها می شنیدید داشتید ، به شکلی تصادفی به آن پی بردید؟

- نه ، من در راهنمای کوچکی که داخل جعبه سازدهنی داشتم ، مطالب کمی راجع به این روش خوانده بودم و با بقیه در موردش صحبت کرده بودم . برخی از نوازندگان محلی سازدهنی که آنها را می شناختم به آن اشاره کرده بودند . ولی هیچ کس آن را از نزدیک به من نشان نداده بود . من شروع به امتحان کردن این روش جدید کردم اما هدفم بیشتر نواختن اکتاو (Octave) بود . به نظرم روش خوبی بود اما نمی دانستم چرا در سایر موافع (غیر از نواختن اکتاو) باید از روش Tongue Blocking استفاده کنم . تا این که در موردش با یکی دو نوازنده سازدهنی که به کارشان وارد بودند صحبت کردم . البته آنها هم در موردش به من آموزش یا توضیح خاصی ندادند اما دائم در موردش حرف می زدند و می گفتند که کجا ها می توان از Tongue Blocking استفاده کرد . آن زمان بود که من شروع به تجربه کردن این روش نمودم و آن را در آثار نوازندگانی که دوست داشتم تشخیص می دادم . هم نوازندگان قدیمی و هم نوازندگان جدیدتر .

- الان شما همه چیز را به روش Tongue Blocking می نوازید؟ نت های Bend شده را چطور؟

- من معمولا همه چیز را به روش Tongue Blocking اجرا می کنم ، به جز سوراخ شماره 10 (اجرای تکنیک Bending به روش Tongue Block بر روی این سوراخ در سازدهنی های گام Bb و بالاتر بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است و اکثر نوازندگان ترجیح می دهند در این مورد از روش Pucker استفاده کنند – م. ) که آن را به روش Pucker می نوازم . در سوراخ شماره 1 هم گاهی از روش Tongue Block استفاده نمی کنم یا گاهی آن را Right Block می کنم (یعنی نوازنده با زبان سوراخ های سمت راست را می پوشاند و سوراخ تکی را که در سمت چپ دهانش قرار دارد می نوازد – م. ) و گاهی هم آن را Left Block می کنم (یعنی همان روشی که به صورت معمول در مورد بقیه سوراخ ها به کار می رود : نوازنده با زبان سوراخ های سمت چپ را می پوشاند و سوراخ تکی را که در سمت راست دهانش قرار دارد می نوازد – م. ) . به جز این موارد همه چیز را به روش Tongue Block می نوازم ، حتی نت های Bend و Overbend را .

- در هنگام نواختن چه قدر تکنیک های Overblow و Overdraw را به کار می گیرید؟

- خوب ، بستگی به سبکی که دارم اجرا می کنم ، هر وقت مناسب ببینم از آنها استفاده می کنم . اگر در حال نواختن سولو یا آهنگی در سبک Chicago Blues سنتی باشم ، این تکنیک ها را زیاد داخلش نمی کنم و شاید اصلا استفاده نکنم . اما وقتی که با گروه خودم آهنگ هایی را در مایه های Jump Blues یا در سبک Swing اجرا می کنم ، قطعا از تکنیک Overblow خیلی بیشتر استفاده خواهم کرد . من از تکنیک Overdraw خیلی به ندرت استفاده می کنم ؛ اگر هم استفاده ای باشد در سوراخ شماره 7 است . تازه آن هم به ندرت پیش می آید چون سازدهنی هایم را در حالتی که مناسب اجرای این تکنیک باشد تنظیم نمی کنم (اجرای تکنیک های Overblow و Overdraw بر روی سازدهنی های معمولی دشوار است و باید سازدهنی را با ایجاد تغییراتی در میزان Reed Gapping برای اجرای این تکنیک ها مناسب سازی و تنظیم مجدد کرد . برای آشنایی بیشتر با مفهوم Gapping در سازدهنی به مقاله سازدهنی دیاتونیک : ساختمان 1 مراجعه نمایید – م . ) . اما از تکنیک Overblow بیشتر استفاده می کنم .

- آیا شما خودتان Customization و Gapping را بر روی سازدهنی هایتان انجام می دهید ؟

- من از سازدهنی های سفارشی تنظیم شده توسط Joe Filisko و Richard Sleigh استفاده می کنم (افراد مورد اشاره از سازندگان سرشناس و پرآوازه سازدهنی های سفارشی (Custom Harmonicas) هستند . در حال حاضر اغلب نوازندگان حرفه ای بلوز از سازدهنی های سفارشی استفاده می کنند که نسبت به سازدهنی های معمولی کیفیت بسیار بهتری دارند – م . ) . ولی فرآیند Gapping را اغلب اوقات خودم انجام می دهم چون سازدهنی هایی که می خرم برای تکنیک Overblow تنظیم نشده اند . بنابراین Gapping و تعمیرات جزئی را خودم انجام می دهم . اما سازدهنی هایم از نوع سفارشی (Custom Harmonica) هستند .

DennisGruenling2 - چه شد که به سراغ میکروفون های قدیمی و عتیقه (Vintage Microphones) رفتید ؟

- خوب ، راستش من یک میکروفون داشتم . در واقع مال خودم نبود و داشتم یک میکروفون جدید را از مدل Green Bullet امتحان می کردم ولی صدایش را دوست نداشتم . بعد یک میکروفون مدل JT-30 در یک بازار فروش اجناس دست دوم پیدا کردم که قیمتش خیلی ارزان بود و خیلی هم باحال بود . من خیلی از آن میکروفون خوشم آمد و ترغیب شدم تا میکروفون های بیشتری را امتحان کنم . بعد از این که از یک نوازنده محلی یک میکروفون خریدم و در آن قضیه سرم کلاه رفت (می خندد) به این نتیجه رسیدم که بهتر است خودم دنبال آن میکروفون های قدیمی و کمیاب بگردم . یک مجموعه گردآوری کردم و شروع کردم به وررفتن و تعمیر کردن آنها . پدر من به کارهای الکتریک (برقی) وارد بود و خود من هم وقتی کوچک بودم یک سری کارهای الکترونیک انجام می دادم . نه این که کار خاصی بلد باشم ، ولی همیشه علاقه داشتم بدانم وسایل الکتریک چگونه کار می کنند . به همین خاطر شروع کردم به جمع آوری مجموعه ای از میکروفون های مختلف و از هم جدا کردن اجزای آنها .

- این کار وقتی شروع شود به شکل یک عادت در می آید و همین طور ادامه پیدا می کند .

- بله ، همین طور است .

- من آلبوم هایی را که با گروهت به نام گروه Jump Time ضبط کرده اید گوش کرده ام . وقتی شما در سبک Jump / Swing Blues می نوازید از سازدهنی های بم (Low (Keyed) Harmonicas) زیاد استفاده می کنید . آن قدر این سازدهنی ها را شبیه ساکسفون می نوازید که گاهی شنونده بی اختیار از خودش می پرسد که آیا این صدای سازدهنی بود یا ساکسفون ؟ آیا شما برای نواختن این سازدهنی های بم در تکنیک نوازندگی خود تغییراتی ایجاد می کنید ؟

- تا حدی بستگی دارد به محدوده صوتی ساز (از نظر میزان زیر و بم بودن) و تا حدی هم مربوط می شود به نحوه نواختن و شیوه اجرایی شما . هم از نظر تکنیک و هم از نظر سبک . اگر قرار باشد در سبک Jump Blues یا در حال و هوای Swing بنوازم ، بدون توجه به این که سازدهنی از نوع بم یا زیر است ، روش نواختن من ملودیک تر و خیلی "تمیز" تر (یعنی بدون استفاده از نت های دوبل یا عناصر آکوردی و فقط به کار بردن تک نت های "تمیز" و خالص – م . ) خواهد بود . یعنی تک نت های تمیز و ساده می نوازم و با این که از روش Tongue Block استفاده می کنم ، به هیچ وجه نواختن زیاد آکوردها مد نظرم نخواهد بود . در این حالت روش نواختن و نحوه شروع نت ها و عبارت های موسیقایی به شکلی ساده تر خواهد بود ، به همان شیوه ای که یک نوازنده سازهای بادی دیگر ، آن را به شکل تک نت (Single Note) می نوازد . این یک طرف قضیه است . از طرف دیگر نت های بم تر من را در رسیدن به صدایی گرم تر ، قوی تر و پرطنین تر یاری می دهند .

(برای آشنایی بیشتر با سازدهنی های بم به مقاله سازدهنی دیاتونیک: کلید ها یا گام های مختلف در همین وب سایت مراجعه نمایید . در این مقاله می توانید به بخشی از آهنگ Blues Up & Down که توسط دنیس گروئتلینگ با یک سازدهنی بم اجرا شده است گوش دهید .)

- پس در این شیوه تکنیک هایی مانند Slap و Pull را که بیشتر تداعی کننده سبک شیکاگو بلوز (Chicago Blues) هستند به کار نمی گیرید و از آنها زمانی که به سبک سنتی شیکاگو بلوز می نوازید استفاده می کنید مثل آن آلبومی که با Sandy Mack تولید کردید (اشاره است به آلبوم Up All Night که در سال 2000 منتشر شد – م . ) .

- بله ، درست است . چون از لحاظ سبک شناسانه ، در واقع آن را به دید سازدهنی نگاه نمی کنم . بیشتر آن را مشابه دیگر سازهای بادی مانند ترومبون ، ساکسفون و غیره می بینم . البته من همیشه به سازهایی که صدای بمی دارند علاقه داشته ام ، مثل ترومبون و ساکسفون باریتون (Baritone Saxophone) . از صدای آنها خوشم می آید .

- صدای ساز شما خیلی مشخص و متمایز است . اگر من آهنگی بشنوم که در آن یک سازدهنی بم وجود داشته باشد و در آن نت هایی "تمیز" مشابه هورن و سایر سازهای بادی نواخته شده باشد ، اولین نوازنده ای که به ذهنم می رسد شما هستید . و تصور می کنم که بقیه هم مثل من فکر کنند .

- (با خنده) خوب ، شما دارید از من تعریف می کنید . لطف دارید و مرا خوشحال می کنید . یادم هست که تا همین چند وقت پیش کسی علاقه چندانی به این سبک نداشت . نه این که خودم را باعث این تغییر و تحول بدانم ، اما فکر می کنم که چند سال پیش Joe Filisko و Richard Sleigh را خیلی برای ساختن سازدهنی های بم کلافه کردم ، چون که واقعا به این نوع سازدهنی ها علاقه داشتم (افراد مورد اشاره از سازندگان سرشناس و پرآوازه سازدهنی های سفارشی (Custom Harmonicas) هستند . در حال حاضر اغلب نوازندگان حرفه ای بلوز از سازدهنی های سفارشی استفاده می کنند که نسبت به سازدهنی های معمولی کیفیت بسیار بهتری دارند – م . ) .

- چند وقت است که مجری و D.J در شبکه رادیویی WFDU هستید ؟

- حدود یک سال و نیم است که مشغول این کار هستم ، در وافع دو سال .

- در آن فرجه ای که عصرها ی سه شنبه دارید ؟

- بله ، عصرها ی سه شنبه .

- می دانم که در نقش مجری رادیو مصاحبه های متعددی انجام داده اید ، همین هفته قبل بود که شنیدم با Jason Ricci صحبت می کردید . کدام مصاحبه بیشتر در خاطرتان مانده است ؟

- بیشتر افرادی را که در برنامه ام با آنها مصاحبه داشتم از قبل می شناختم . اما Charlie Musselwhite واقعا چیز دیگری بود (می خندد) . بودن در کنار چارلی همیشه جالب است . خیلی دوستش دارم . از این گذشته ، او همیشه نسبت به من "خیلی زیاد" لطف داشته است . صحبت هایی که در استودیو در مورد نوازندگان قدیمی داشت خیلی جالب و بامزه بود . و تازه در بین فواصلی که برنامه از آنتن رادیو پخش می شد ، صحبت هایش به مراتب جالب تر بود . برایم یک سری حکایت های قدیمی تعریف می کرد و در مورد یک سری آهنگ های قدیمی که آنها را جمع آوری کرده و بارها و بارها گوش داده بود صحبت می کرد . واقعا خاطرات قشنگی را با من تقسیم می کرد . واقعا آدم نازنینی بود . من در طول سال ها فعالیتم با تعداد زیادی از این افراد برخورد داشته ام ولی به عنوان یک موسیقیدان زمان هایی که سرتان شلوغ باشد ، دیدن آنها یا در تماس بودن با آنها دشوار است . به همین خاطر زمانی را که با آنها در رادیو می گذراندم ، لحظات فوق العاده قشنگی بود . با Kim Wilson هم برنامه داشتم و فکر کنم با او دو بار برنامه داشتم . همیشه باحال است .

- آیا محل زندگیتان نزدیک به ایستگاه رادیویی است ؟

- یک ساعت و نیم از خانه ام بالاتر (شمالی تر) است .

- شما در نیو جرزی به دنیا آمدید ؟

- بله ، در بخش مرکزی ایالت نیو جرزی بزرگ شدم که یک ساعت و نیم با نیو یورک و یک ساعت با فیلادلفیا فاصله دارد .

- آیا در جای دیگری هم سکونت داشته اید ؟

- حدود 8 ماه ساکن نیو اورلئان بودم . تقریبا مربوط به 12 سال پیش می شود .

- آیا علاقه تان به موسیقی شما را تا آنجا برد ؟

- آن زمان دوستی داشتم که داشت برای کاری که مرتبط با امور تحصیلی اش بود به آنجا می رفت و من هم فکر کردم که فرصت بسیار خوبی برای بازدید از نیو اورلئان پیش آمده است . آن سفر نقطه عطف بزرگی در زندگی من بود چرا که مکان بسیار خوبی برای تمرین بود . در واقع خودم را در داخل آپارتمان حبس می کردم و روزی 8 تا 10 و بلکه تا 12 ساعت بسته به این که در آن روز چه کار دیگری داشته باشم ، تمرین می کردم ؛ هر چند معمولا کار زیادی هم نداشتم (با خنده) . به جز در مواقعی که برای نواختن به خیابان ها می رفتم ، بیشتر روزها وقتم در داخل خانه صرف "عرق ریختن" بر روی سولو های طولانی می شد .

- در آن زمانی که مشغول "عرق ریختن" و یاد گرفتن آهنگ ها و لیک ها بودید ، غیر از گوش دادن به کارهای Little Walter و Sonny Boy Williamson به کارهای کدام نوازندگان گوش می کردید؟

- از بین نوازنده های قدیمی بیشتر کارهای Little Walter و Big Walter بود . تا حدی هم کارهای George Smith ، Sonny Boy I ، Sonny Boy II ، James Cotton و Junior Wells بود . شاید کارهای James Cotton را بیشتر از بقیه گوش می کردم . همچنین به نوازنده های جدیدترمانند Rod Piazza ، Kim Wilson ، Paul deLay و Rick Estrin علاقه مند شده بودم و کارهایشان را واقعا تحسین می کردم . همیشه به Charlie Musselwhite علاقه داشتم . او یکی از اولین نوازنده هایی بود که در اوایل آشنا شدنم با موسیقی بلوز کارهایش را شنیده بودم . به این ترتیب بود که متوجه شدم نوازنده های برتر چه کسانی بودند و کارهای کدامشان را بیشتر دوست داشتم . مدام به این نوازنده ها گوش می دادم و سعی می کردم از کارهایی که می کنند سر در بیاورم .

(برای آشنایی بیشتر با Sonny Boy Williamson I به این مقاله فارسی در وب سایت ملودی مگ مراجعه نمایید )

- آیا در محل زندگیتان در نیو جرزی تعداد کلوب ها به اندازه ای بود که بتوانید در آنها گروه های محلی و همچنین نوازنده هایی را که در سرتاسر آمریکا شناخته شده بودند ببینید؟

- به فاصله چند مایل از محل زندگیم مکانی بود که برای سال ها پذیرای نوازندگان مطرح در سطح ملی بود . آنجا Bill Clarke را دیدم (منظور همان William Clarke معروف است – م ) . گروه Little Charlie & The Nightcats را در آنجا دیدم (گروهی که Rick Estrin را در نقش خواننده و نوازنده سازدهنی با خود به همراه داشت – م ) . خیلی خوب بود که آنجا نزدیکمان بود . ولی برای اولین بار که به دیدن یک کنسرت بلوز رفتم ، چند ساعتی رانندگی کردم تا به برنامه Rod Piazza برسم . آن کنسرت اولین اجرای زنده بلوز بود که می رفتم . و کنسرت بلوز بسیار پرهیجانی هم بود .

- آیا روی صندلی هایتان ایستاده بودید ؟

- آره . آن موقعی بود که Rod Piazza آمپلیفایر های دوقلوی Tweed و Blonde Concert را داشت (هر دو مدل از آمپلیفایرهای قدیمی ساخت شرکت Fender هستند که از دهه های 50 و 60 میلادی تا به امروز مورد استفاده نوازندگان مختلف قرار گرفته اند – برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه نمایید – م ) . واقعا باهاش حال کرده بودم (می خندد) . باورم نمی شد که به تماشای چنین برنامه ای آمده باشم ، آن هم در اوایل آشنایی ام با این سبک موسیقی و خیلی متعجب بودم از این که چرا آنها در چنین مکان کوچکی برنامه اجرا می کنند . می دانی ، اصلا سر در نمی آوردم (می خندد) .

- حالا چظور؟

- هنوز هم متوجه نمی شوم ، ولی کمی بیشتر می فهمم .

- درست است . چون الان خود شما در سفر هستید و در برخی از همین مکان ها برنامه دارید .

- بله . یک جای دیگر هم در شمال نیو جرزی بود که در آنجا برنامه های خوب زیادی دیدم . ولی فاصله اش زیاد بود و باید با ماشین می رفتم . چندین بار William Clarke را دیدم . باید سه ساعت رانندگی می کردم تا به پنسیلوانیا برسم . یا یک ساعت و نیم بروم تا به ایالت نیو یورک برسم .

خصوصا آن نوازنده هایی که ساکن ایالت های غربی بودند و فقط سالی یکی دو بار به آنجا می رفتند و شما هم باید آن ها را در همان دفعات معدود می دیدید ( William Clarke ، Rod Piazza و Mark Hummel جزو همین نوازندگان بودند – م ) .

- آره ، آره . من هم می رفتم (با خنده) .

(برای آشنایی بیشتر با مارک هامل به مقاله مارک هامل (Mark Hummel) درهمین وب سایت مراجعه نمایید .)

- اما حالا خود شما نوازنده ای هستید که برای حضور در فستیوال ها و کارگاه های آموزشی مرتب به سفر می روید . برداشت شما از وضعیت فعلی موسیقی بلوز در طی این سفرها چیست ؟ آیا فضای سرزنده ای دارد ؟ آیا رو به رشد است یا این که تنها عده ای نوازنده قدیمی صحنه را پر کرده اند ؟

- (با خنده) خوب ، گفتنش مشکل است . می توانم بگویم که در ظرف چند سال اخیر به نظر می رسد سرعت رشد این موسیقی رو به کاهش گذاشته است . و از نظر من چندین مرحله را پشت سر گذاشته است . من زمانی به موسیقی بلوز علاقه مند شدم که هنوزبه دوره اوج خود نرسیده بود (احتمالا منظور دنیس گروئنلینگ از این اوج دهه 1980 است که کارهای Stevie Ray Vaughan و Buddy Guy و ... منجر به بازگشت محبوبیت موسیقی بلوز در بین جوانان شده بود – م ) . بعد کمی بیشتر اوج گرفت و بعد پایین تر آمد . و درحال حاضر به نظر می رسد نوسان کمی داشته باشد . دیدگاه من به عنوان یک نوازنده فعال این گونه است . هنوز مخاطبان زیادی برای این موسیقی وجود دارد ولی عوامل متعدد دیگری هم در این بین دخیلند . این روزها هر کسی می تواند موسیقی مورد علاقه اش را بر روی کامپیوترش و در زیر زمین خانه اش بسازد . خیلی ها از Karaoke استفاده می کنند . چرا شخصی 15 دلار برای دیدن یک گروه موسیقی عالی خرج کند وقتی که می تواند برود موسیقی خودش را اجرا کند ؟

- یقینا رقابت بسیار بیشتری برای گرفتن وقت مردم و دلارهایی که خرج می کنند به وجود آمده است .

- همین طور است . در ضمن من فکر می کنم مخاطبان جوان کمتر در تماس با این نوع موسیقی قرار می گیرند . اغلب مخاطبان این موسیقی (و نه تمام آنها) هنوز همان افراد قبلی هستند . نه این که از افراد مسن باشند ولی سنشان دارد بالا می رود . مثلا ازدواج می کنند ، بچه دار می شوند ، سر کار هستند و خلاصه مردم دیگر خیلی بیرون نمی روند و با این شرایط امکان رساندن این موسیقی به گوش افراد جوان دشوارتر می شود چرا که واقعا امکان عرضه این موسیقی زیاد نیست .

- به عقیده من هم درست است . مثلا همین برنامه رادیویی شما از کجا پخش می شود ؟ از یک رادیوی متعلق به یک کالج . اینجا که ما هستیم (در شمال ایالت کالیفرنیا) هم وضعیت به همین شکل است . بلوز از چند رادیوی محدود در داخل کالج ها و چند رادیوی عمومی تر پخش می شود . با این حال اگر تلویزیون را تماشا کنید و آگهی های بازرگانی آن را بشنوید (با این که الان دقیقا یادم نیست که نام ببرم) ، موسیقی پس زمینه آنها چیست ؟ موسیقی بلوز . و سازدهنی .

- همیشه همین طوره .

- ظاهرا آنها با این وسیله به هدف عاطفی خاصی که مد نظر آن آگهی بازرگانی بوده می رسند .

- موسیقی بلوز فوق العاده پر احساس و عاطفی است . مردم بی اختیار مجذوبش می شوند . ولی شرکت های ضبط موسیقی نمی خواهند طرفش بروند .

- غیر از نواختن با گروه خودتان ، به نام Jump Time ، شما را دیده ام که با Gina Fox و گروهش نیز اجرا داشته اید . با آن گروه چه سبکی از موسیقی می نوازید ؟

- مخلوطی از بلوز و آهنگ های استاندارد . آهنگ های جز قدیمی ، جز سنتی و استاندارد های موسیقی جز . گاهی R & B . و تعداد محدودی هم آهنگ هایی که خود گروه در سبک های جز و R & B می سازد . و مقداری هم موسیقی بلوز وارد آن می کنیم .

- انگار نمی تونید مقاومت کنید . یواشکی بلوز را اون وسط جایش می دهید .

- آره .

- و مردم حتی خبر ندارند که دارند از موسیقی بلوز لذت می برند .

- آره ، همین طوره . خیلی بامزه است .

- چه وقت شروع به نوشتن آهنگ کردید ؟ دیدم که در برخی آلبوم ها نام شما به عنوان سازنده آهنگ ذکر شده است . آیا این قضیه همان زمانی آغاز شد که شروع به نواختن سازدهنی کردید ؟

- نوشتن آهنگ از خیلی وقت پیش بود . یادم هست وقتی بچه بودم از خودم ملودی هایی می نوشتم . فکر می کنم هر کسی این کار را کرده باشد (با خنده) . روش فکر کردن من در مورد ملودی ها و موسیقی آهنگ ها به این شکل است : یک سری ایده های موسیقایی ، برخی تنظیم های خاص و یا ایده های مربوط به نوازندگی در طی کار کردن با گروه هایی که سال ها است با آنها کار می کنم به ذهنم رسیده بود . من فقط تصمیم گرفتم که آنها را در نهایت به شکلی پیاده کنم . وقتی که در سال 1998 کارم را با گروه Jump Time شروع کردم ، نوشتن متن ترانه ها برایم کار بسیار طاقت فرسایی بود . اما ظرف چند سال اخیر از این لحاظ خیلی پیشرفت کرده ام . متاسفانه این پیشرفت من بعد از انتشار آلبوم های قبلی ام رخ داده است . به همین خاطر آلبوم هایی که تا حالا بیرون داده ام از نظر متن ترانه ها زیاد جالب نیست . ولی کارهای جدیدم از این نظر خیلی بهتر خواهند بود . و دارم رویش کار می کنم .

- آیا با گروه Jump Time روی آلبوم جدید کار می کنید ؟

- بله در حال کار هستیم و بخش عمده آن را آماده کرده ایم . در این چند سالی که از انتشار آلبوم آخرمان گذشته یک سری مسائل شخصی بین ما پیش آمده است . فکر می کنم افراد مناسبی در گروهم دارم و ظرف سال های اخیر زمان بیشتری را به تدریس سازدهنی مشغول بوده ام . هنرجو های زیادی دارم و از تدریس کردن لذت می برم . کاری را که می کنم دوست دارم و اگر بتوانم انجام دادنش را به بقیه هم یاد بدهم ، دیگر خیلی هم بهترمی شود .

- بله ، این هم استعداد دیگری از استعداد های متوع شما در همه آن کارهایی است که انجام می دهید . اجازه دهید گفتگوی خود را با همین موضوع تدریس به پایان ببریم . توصیه شما به یک نوازنده مبتدی و علاقه مند به موسیقی که خواهان نواختن سازدهنی می باشد چیست ؟ و از طرف دیگر چه توصیه ای برای نوازنده ای که در سطح پیشرفته است دارید ؟ منظورم نوازنده ای است که بر تکنیک های پیشرفته نوازندگی تسلط دارد ولی مثلا از جنبه خلاقیت نوازندگی یا مهارت های لازم برای نواختن سولو های مناسب مشکل دارد ؟ توصیه شما به این دو گروه مختلف از هنرجویان چیست ؟

- می توانم به هر دو گروه توصیه یکسانی بکنم : کمی به عقب برگردید و یا خودتان را مقید به داشتن یک برنامه تمرینی منظم نمایید . منظورم این نیست که هر روز مدت زمان خاصی تمرین داشته باشید ، بلکه منظور این است که خود را در برابر کاری که بر روی سازتان انجام می دهید مسوول و پاسخگو بدانید . برای خودتان هدف تعیین کنید و راهی برای رسیدن به آن هدف ها پیدا کنید ؛ چه به تنهایی و چه با کمک یک مدرس سازدهنی . قطعا پیدا کردن یک مدرس خصوصی خوب کمکتان می کند ، خصوصا وقتی که احساس می کنید در مورد خاصی گیر دارید یا در صورتی که یک مبتدی هستید و اصلا نمی دانید که باید چه بکنید . به هر روشی که می توانید خود را مسوول بدانید ، برای خودتان هدف داشته باشید و راه هایی برای رسیدن به موفقیت بیابید (ممکن است این قسمت از صحبت ها شبیه به کتاب های روان شناسی موفقیت به نظر برسد ! ولی با کمی دقت می توان دریافت که راه موفقیت به واقع همین است : هدف گذاری ، برنامه ریزی ، تمرین جدی – م ) . همیشه به هنرجویان مبتدی و آنهایی که سال ها سابقه نوازندگی دارند می گویم که آنچه موجب تفاوت بین یک نوازنده خوب با یک نوازنده بزرگ می شود ، داشتن "تمرینات اختصاصی" (Focused Practicing) است . این است که باعث می شود یک نفر در نوازندگیش پیشرفت داشته باشد و شخص دیگری هیچ پیشرفتی در نوازندگی نداشته باشد . باید از روش های مناسبی برای بهبود بخشیدن تکنیک نوازندگی و گوش موسیقایی خود استفاده نمایید . و با این مساله خیلی جدی برخورد کنید ، همان طور که با هر مساله جدی دیگری برخورد می کنید .

- در حال حاضر چند هنرجو دارید ؟

- فکر کنم در حدود 25 نفر باشند . چند تا از آنها که محل زندگیشان دور است ماهی یک بار می آیند ولی بیشترشان هفته ای یک بار یا دو هفته یک بار می آیند .

- با این همه کاری که شما انجام می دهید به نظر می رسد که مشغله خیلی زیادی داشته باشید . از شما خیلی تشکر می کنم که با این برنامه کاری سنگین ، زمانی را هم برای ما خالی کردید تا بتوانیم چند دقیقه ای با شما باشیم . متشکرم که با ما صحبت کردی دنیس .

- خواهش می کنم . من هم متشکرم .



پیشنهاد ویژه ایران هارمونیکا :
برای آشنایی بیشتر با سبک نوازندگی دنیس گروئنلینگ می توانید به مصاحبه رادیویی وی با A1 Blues گوش دهید . در جریان این گفت و گوی رادیویی آهنگ هایی از آلبوم Up All Night و همچنین آلبوم I Just Keep Lovin’ Him (که در بزرگداشت میراث هنری Little Walter تهیه شده است) پخش می شود که شنیدن آنها برای علاقه مندان موسیقی بلوز و بلوز هارپ جالب توجه خواهد بود . خوشبختانه این مصاحبه را می توانید به شکل یک پادکست مستقیما از اینجا دانلود کنید و از آن به صورت آفلاین هم استفاده نمایید .

منبع :



ترجمه : دلتا فریک – بهمن 1389